Utilize este identificador para referenciar este registo:
https://hdl.handle.net/1822/60522
Título: | Democracia, participação, autonomia: sobre a direção das escolas públicas |
Autor(es): | Lima, Licínio C. |
Palavras-chave: | Gestão democrática das escolas Participação Autonomia da escola Liderança |
Data: | 2018 |
Revista: | Revista de Administração e Emprego Público |
Citação: | LIMA, L. C. (2018). Democracia, participação e autonomia: Sobre a direção das escolas públicas. Revista de Administração e Emprego Público, 4: 31-56. |
Resumo(s): | Based on three theoretical dimensions that have emerged during the democratization process of school’s governance since the 25th of April 1974 revolution – election, collegiality, decision-making power ¬– the text offers a sociological interpretation of the situation of Portuguese schools till the present moment. Different combinations and intensity in the referred dimensions resulted in different periods: the self-government and active participation period, the formal democratic period under collegial bodies but a centralized administration, and the last period influenced by the rhetoric of school autonomy under the executive leadership of directors, although largely controlled by the central powers of the ministry of education. ¬ |
Tipo: | Artigo |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/60522 |
ISSN: | 2183-4725 |
Arbitragem científica: | yes |
Acesso: | Acesso aberto |
Aparece nas coleções: | CIEd - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem |
Ficheiros deste registo:
Ficheiro | Descrição | Tamanho | Formato | |
---|---|---|---|---|
Democracia, participação e autonomia.PDF | 7,88 MB | Adobe PDF | Ver/Abrir |